Jedným z mnohých aspektov úspešného podnikania je aj optimalizácia nákladov. V článku, ktorý práve čítate si povieme viac o transakčných nákladoch, známych viac ekonómom, no pre podnikateľov sú nemenej dôležité. Veď ako sa hovorí, najľahšie zarobené peniaze, sú tie ušetrené.
Transakčné náklady sú náklady na vykonanie určitej
ekonomickej transakcie. Nemusia mať priamo finančný charakter. Môže v nich byť
zohľadnený aj čas alebo Vaša energia.
Zjednodušene povedané, sú to celkové náklady na určitú činnosť vo Vašom podniku.
Najlepšie si ich vysvetlíme na príkladoch.
Predstavte si, že ste zaneprázdnený manažér a do svojej kancelárie potrebujete novú, pohodlnú kancelársku stoličku. Cestou z práce ste sa zastavili v predajni a zopár ste si ich vyskúšali. Oslovil Vás model za 799,- eur.
Takmer 800 eurová stolička bola pohodlná, spĺňala všetky Vaše požiadavky, no poviete si, “za kancelárku stoličku je to priveľa, budem hľadať ďalej”. Obeháte ďalšie dva, tri obchody, prezriete internet a predsa, našli ste stoličku, na ktorej sa sedí rovnako dobre a stojí len 449,- eur. Dobrá kúpa, no nie? Ušetrili ste firme peniaze.
Tu vstupujú do hry transakčné náklady.
799 - 449 = 350,- eur, presne toľko ste ušetrili firme pri nákupe stoličky, no nie? Nie je to celkom pravda. Ako sme si na začiatku spomínali, ste zaneprázdnený manažér a ak by ste čas venovaný výberu stoličky venovali úlohám vo svojom kalendári váhy výhodnosti jednej alebo druhej by sa mohli zmeniť. Ak ste stoličku vyberali 6 hodín a hodina Vašej práce znamená pre firmu napríklad 100 eur, transakčné náklady na činnosť výberu prevýšili ušetrenú sumu.
Inak povedané, mali ste kúpiť prvú stoličku a venovať sa dôležitejšej robote.
Transakčné náklady nie sú vždy jednoducho vyčísliteľné, môže do nich vstupovať veľa faktorov, mimo času venovanému istej činnosti napríklad aj únava, ktorú činnosť do budúcnosti spôsobí alebo budúce riziká.
Aj Mediabarter šetrí transakčné náklady
Komunikácia s médiami ohľadom bartrovej spolupráce môže byť
zdĺhavá a často zamrzne na mŕtvom bode. Získanie mediálnych výstupov pomocou
bartru si vyžaduje istú prípravu, od vytipovania vhodných médií, cez overenie
ich sledovanosti až po samotnú komunikáciu.
Vďaka nášmu trhovisku budete Vy alebo Vaši zamestnanci od mnohých činností odbremenení. Otvárame brány mikroinfluencer marketingu aj pre firmy, ktoré naň doposiaľ nemali kapacitu. Dokážeme pre Vás selektovať vhodné médiá, rozdistribuovať Vaše produkty a následne vytvoriť prehľad zverejnení a výsledkov kampane (report). Záleží na rozsahu spolupráce, aký si stanovíme.
Radi odpovieme na Vaše otázky. Napíšte nám na
spoluprace@mediabarter.sk
Šimon Krajniak
Co-founder Mediabarter.sk